Küresel çip krizi Türkiye’de de üretimi etkiliyor. Oyak Renault'un ardından Tofaş da üretime ara verme kararı aldı.
Tofaş, mikroçip tedarikinde aksama yaşanmasından dolayı üretime 2 hafta süreyle ara verileceğini duyurdu. Şirketten Kamuyu Aydınlatma Platformu'na (KAP) yapılan açıklamada üretimin çipte tedarik sorunu nedeniyle 19 Mart-5 Nisan arası duracağı belirtildi.Şirketten Kamuyu Aydınlatma Platformu'na yapılan bildirimde, "Bünyesinde söz konusu mikroçiplerin kullanıldığı bazı parçaların yurtdışından tedarik ve teslimat süreçlerindeki aksamalar sebebiyle 19 Mart 2021 akşamı mesai bitiminden 5 Nisan 2021 tarihine kadar iki hafta süreyle fabrikamızda üretim faaliyetlerine ara verilecektir" denildi.
Kararın etkilerinin asgari seviyede tutulması amacıyla, üretime ara verilen zaman diliminde fabrikada bazı periyodik bakım çalışmaları yapılacak. Şirketin üretim dışındaki faaliyetleri devam edecek.
TOFAŞ Fabrikası üretimdeki daralma sebebiyle geçtiğimiz ay sözleşmeli çalıştırdığı 300 çalışanı ile yollarını ayırmıştı.
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca, Tofaş'ın üretimi durdurma kararının bir sürpriz olduğunu söyledi.
Kanca, "Tofaş'ın üretimi durdurma kararı beklenen bir durum değildi. Sektörel olarak bazı firmaların hammadde ve parça tedariğinde sıkıntı yaşadığını biliyorduk ama bugüne kadar gelebilmişlerdi. Bunun devam edeceğini düşünüyorduk. Tofaş'ın bu kararı sürpriz oldu bizim için. Bu sürpriz karar şu ana kadar kısmi sorunlu devam eden üreticilerinde benzer bir çözüme gidebileceğini gösteriyor" dedi.
"KORONA BİTMEDEN SORUN BİTMEZ"
Sorunun sadece çip eksikliği olmadığını belirten Kanca, "Genel anlamda bir işleyiş sorunu var. Pandemi öncesi döneme kadar düzgün işleyen dünya ticareti ve otomotiv tedarik zincirinde kopmalar var. Son bir kaç ayda çip, konteyner yokluğu, çelik, sac gibi hammaddelerde yaşanan temin sorunu üretimi durduran faktörler arasında. Covid-19 sorunu tam bitmeden bu sorunlar devam edecek gibi gözüküyor" değerlendirmesinde bulundu.
"TEK SEBEP TEDARİK SORUNU DEĞİL"
Bu tedarik sorunlarının fabrika kapanmaları için tek sebep olmadığına değinen Kanca şöyle devam etti: Bu kapanmaların başka bir sebebi de piyasa. Türk otomotiv sanayinin en büyük pazarı Avrupa Birliği. Üretimimizin yüzde 75'ini neredeyse Avrupa'ya gönderiyoruz. Ocak, Şubat aylarında rakamlara baktığımızda bir önceki seneye göre yüzde 20 civarında bütün Avrupa'da düşüş var. Bu düşüşler varken otomotiv sektörünün normal zamanlardaymış gibi üretim yapması da beklenemez. Bu kapanmaların arkasında yatan önemli sebeplerden birisi de bu pazardaki sorun