Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der) Kocaeli Şube Başkanı Ayşe Irmak, 9'uncu sınıfta sınıf tekrarına kalan öğrencileri Mesleki Eğitim Merkezleri'ne (MESEM) yönlendiren Milli Eğitim Bakanlığı'na (MEB) tepki gösterdi.
Öğrenci Veli Derneği (Veli-Der) Kocaeli Şube Başkanı Ayşe Irmak yaptığı açıklamada 9. Sınıf Öğrencilerinin Mağduriyeti Giderilmelidir:
Bilindiği gibi 2023-2024 yılının başında Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’nde bir değişiklik yaparak kademeli olarak sınıf geçme ve sınıf tekrarı ile ilgili maddeler de güncelleme yaptı.
Yönetmeliğe göre; daha önce bir üst sınıfa geçişler için gerekli 50 ortalama artık yeterli olmayacak denilmiştir.
Öğrencilerin sınıf geçmelerine yönelik, derslere ilişkin yeterlilik ve kazanımlara sahip olarak eğitim ve öğretim süreçlerini tamamlamalarını sağlamak amacıyla yılsonu başarı puanı 50 olmak kaydıyla en fazla 1 dersten başarısız dersi bulunanlar doğrudan bir üst sınıfa geçebileceklerdir. Ders ortalaması 50 olan öğrencilerden en fazla 3 dersten başarısız olanlar, sorumlu olarak bir üst sınıfa geçebilecektir. Yönetmeliğe göre liselerde 4 ders ve üzeri zayıfı olan öğrenciler sınıf tekrarı yapacaklardır. Bu uygulama, 2023-2024 eğitim ve öğretim yılından itibaren kademeli olarak uygulanmaya başlanılmıştır. Bu kapsamda bu yıl liseye başlayan 9'uncu sınıf öğrencilerine yeni yönetmelik hükümleri uygulanmış, diğer sınıflar için eski uygulama sürdürülmüştür.
Milli Eğitim Bakanlığı, yapılan bu değişiklik ile öğrencilerin geçtiğimiz yıllara kıyasla daha yüksek oranda sınıfta kalma durumuyla karşılaşacağını öngörmüş olmalı ki, riski azaltmak amacıyla yönetmelik maddesi çıkarmıştır. Buna göre; Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’ne göre sınıf tekrarı riski olan öğrencilere yönelik önleme, müdahale ve yönlendirme KOMİSYONU kurulur. Bu komisyon, müdür veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, ilgili okul zümre başkanları, rehber öğretmen ve sınıf rehber öğretmeninden oluşur. Komisyon;
a) Eğitim ve öğretim yılının birinci ve ikinci dönemi sonunda, ayrıca ihtiyaç olması durumunda komisyon başkanının çağrısıyla toplanır.
b) Birinci dönemin sonunda başarısızlık nedeniyle sınıf tekrarı riski olan öğrencileri belirler, ikinci döneme yönelik öğrenci merkezli zorunlu müdahale planı yaparak okul müdürünün onayına sunar, bu planı öğrenci ve veli ile paylaşır.” denmektedir.
Mağduriyetlerin yaşandığı birçok okulda, yönetmeliğin bu maddesinde tarif edilen KOMİSYON’lar kurulmamıştır. Bu kritik önemde bir konudur. Sınıf tekrarı yapmak durumuyla karşı karşıya kalan öğrenciler ve velilerin büyük çoğunluğu değişen sınıf geçme yönetmeliğinden haberdar dahi değillerdir.
Bilindiği gibi bu yıl tüm eğitim kademelerinde ölçme değerlendirme olarak da köklü değişikliklere gidilmiştir. İlkokul kademesinde yazılı sınav ile değerlendirme tamamen kaldırılmıştır. Ortaokul ve lise kademesinde öğrenim gören çocuklar için de yazılı sisteminde köklü değişikliklere gidilerek açık uçlu soru sistemi ile ölçme değerlendirme yapılmıştır. Öğrencilerin alışık olmadığı bu soru sistemi ile hem ortaokul hem de lise kademesindeki öğrenci başarılarında ciddi oranda düşüş yaşanmıştır. Ortaöğretim kademesinde kademeli olarak uygulanan sınıf geçme yönetmeliğine göre ise mağdur edilen sadece 9. Sınıf öğrencileri olmuştur. Aslında genel olarak tüm kademelerde başarısızlığın yoğun biçimde artmış olduğu bir eğitim öğretim yılı geçirilmiştir.
İlkokul ve ortaokul kademesinde sınıf tekrarı için önlemler alınmış ve bu önlemlerin uygulanmış olmasının yanında, öğrenci velisinin de süreçten haberdar edilip onayının bulunması gerekmektedir. Bu koşullarda sınıf geçen ve 9. sınıfta bu yıl öğrenim görmeye başlamış olan öğrenciler ve velileri, sınıf tekrarı riskini azaltmak ve önlemek adına kurulması gereken komisyon birçok okulda kurulmadığı ve gerekli önlemler alınmadığı için mağdur edilmiştir.
Ortaöğretime henüz başlamış ve alışma evresinde bocalamış öğrencilerimizin geçmiş yıllara göre tamamen farklılaştırılmış açık uçlu sınav sistemi ile değerlendirilmiştir. Biz öğrenci velileri olarak akademik başarısı düşmüş olan 9 uncu sınıf öğrencilerinin ve velilerinin yaşamış oldukları bu mağduriyet, öğrencilere başarısız oldukları derslerden sınav hakkı tanınarak veya önümüzdeki eğitim öğretim yılı için sorumlu sınıf geçme olanağı verilerek giderilmesini talep ediyoruz. Oysa MEB Orta öğretim Kurumları Yönetmeliğinin ‘’Nakil ve Geçişler’’ başlıklı yazısında ‘’Diğer okul türlerinde öğrenim gören öğrencilerden 9 uncu sınıfta başarısızlıkları nedeniyle sınıf tekrarına kalanlar istemeleri halinde MESEM’lerin ortak derslerinden (Türk Dili ve Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Matematik ve Tarih) en az iki tanesinden başarılı olmuşlarsa Temmuz ayının son gününe kadar bir işletmeyle sözleşme yapması şartıyla MESEM’lerin 10. Sınıfına kaydetme hakkı verilmiştir. Bu şartla çocukların mağduriyetlerini bir fırsata çevirerek ucuz iş gücü talebi olan piyasaya yönlendirmek MEB’in görevi olmamalıdır. Oysa MEB’in her zaman çocuklarımızın üstün yararını düşünerek karar alması gerektiğini hatırlatmak istiyoruz. Ayrıca MEB’in bu uygulaması çocuklarımızı bu kritik yaşlarında okula ve eğitime küstürebilecek sonuçlar doğurabileceğini ve sizlerin de birer veli olduğunuzu unutmadan, sorunun çözümüne dönük olumlu yönde adımların zaman kaybetmeden atılmasını biz Öğrenci Veli Derneği (Veli-der) olarak talep ediyoruz. ifadelerini kullandı.